Szukaj w aktualnościach
 
   
Oferta dla firm

Oferta dla rolników

Oferta dla klientów indywidualnych

Bankowość elektroniczna

Pozostałe

eBankNet
eCorpoNet
Rodzina 500 plus eBankNet
Logo BFG

Bankomaty SGB i terminale POS

 

Strona główna /
Zasady posługiwania się kartami płatniczymi

Dokonując wypłaty gotówki kartą dobrze jest zwrócić uwagę na to, jaki bank jest posiadaczem bankomatu. Jest regułą, że tylko wypłaty z bankomatów "własnych" sieci nie są obciążone prowizjami. Prowizje te mogą wynosić nawet 3 % kwoty operacji i mają najczęściej minimalną wartość 3 PLN.

W placówkach handlowych i usługowych coraz częściej można spotkać się z terminalami POS umożliwiającymi realizację płatności za towar kartą płatniczą. Transakcje autoryzowane są przez centrum autoryzacji właściwe dla karty płatniczej. Klient wprowadza za pośrednictwem klawiatury PIN karty lub tylko podpisuje dokument obciążeniowy - paragon. W czasie autoryzacji transakcji następuje sprawdzenie ważności karty (czy nie jest zastrzeżona), prawidłowości jej danych (czy numer karty, termin ważności i nazwa posiadacza są prawidłowe) oraz możliwości obciążenia karty daną kwotą. W operacjach z wykorzystaniem kart płaskich autoryzacja jest zawsze dokonywana przez centrum, dzięki czemu teoretycznie nie ma możliwości wykonania debetu na koncie.

Na użytkowników kart czyha wiele niebezpieczeństw, z których najczęstsze to :

  • Kradzież karty i podrobienie podpisu posiadacza lub podejrzenie numeru PIN,
  • Kopiowanie karty (skimming) w sklepie,
  • Kopiowanie karty w bankomacie + kamera,
  • Fałszywy bankomat.

Aby zminimalizować ryzyko strat należy bezwzględnie przestrzegać kilku podstawowych zasad :

  • Nie zapisywać PIN - u na kartach, i kategorycznie nie przechowywać łącznie z kartą,
  • Nie przechowywać karty wraz z gotówką,
  • Nie udostępniać PIN - u innym osobom,
  • W placówkach handlowych, usługowych nie "tracić z oczu" karty,
  • Przed podpisaniem dowodu transakcji lub wpisaniem PIN upewnić się o poprawności kwoty obciążenia,
  • W trakcie realizacji wypłaty gotówki z bankomatu każdorazowo upewnić się o odebraniu nie tylko karty z czytnika ale również potwierdzenia wypłaty,
  • Zbierać dowody transakcji i potwierdzenia wypłat z bankomatu i systematycznie sprawdzać ich zgodność z okresowym zestawieniem operacji kartowych otrzymywanym z banku,
  • Żnąc numer telefonu banku lub centrum autoryzacji.
  • Zapoznać się z procedurami reklamacyjnymi obowiązującymi w banku.

W przypadku utraty karty jej Posiadacz/Użytkownik powinien niezwłocznie telefonicznie zastrzec kartę, podając swoje dane personalne. Posiadacz rachunku może zastrzec wszystkie karty.

Zastrzeżenia można dokonywać przez całą dobę, siedem dni w tygodniu:

  • pod numerem telefonu: (22) 515 35 25 lub (22) 515-31-50
  • oraz w banku w godzinach pracy