ROLA PBS W GOSTYNIU
- Powiatowy Bank Spółdzielczy w Gostyniu umożliwia złożenie Wniosku w ramach Programu Rodzina 500+ online w systemie bankowości elektronicznej eBankNet w odpowiedniej sekcji dedykowanej specjalnie dla powyższego Programu. Wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego Rodzina 500+ po zalogowaniu do systemu bankowości elektronicznej Banku znajduje się w opcji Wnioski i dalej zakładka Rodzina 500+.
- Złożenie wniosku w oddziale Banku nie jest możliwe.
- Wniosek oraz załączniki są usuwane z serwerów Banku bezpowrotnie po wysłaniu do systemu informatycznego Emp@tia, za którego pośrednictwem wnioski trafiają do Organu prowadzącego w gminie.
- Wniosek Rodzina 500+ jest dostępny w serwisie internetowym Banku na mocy porozumienia SGB-Banku S.A. z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Opis Programu i Wniosku Rodzina 500+ przygotowany zgodnie z informacjami dostępnymi na stronie internetowej Ministerstwa, Rodziny i Pracy Społecznej.
PROCES OTRZYMANIA ŚWIADCZENIA
- Powiatowy Bank Spółdzielczy w Gostyniu:
Klient wypełnia wniosek Rodzina 500+ online w systemie bankowości internetowej eBankNet.
- Emp@tia, Centralny System Informatyczny Zabezpieczenia Społecznego:
Na wskazany we wniosku adres e-mail Klient otrzyma z systemu Emp@tia Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) swojego wniosku.
- Organ prowadzący w gminie, np. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej:
Od 1 lipca 2019 roku przyznanie świadczenia nie będzie wymagało wydawania i doręczania decyzji administracyjnej. Rodzic wnioskujący o wypłatę 500 złotych na dziecko otrzyma na wskazany we wniosku adres e-mail, informację o przyznaniu świadczenia. Jeśli nie podał adresu poczty elektronicznej, taką informację będzie mógł odebrać osobiście, ale nie będzie to obligatoryjne. Nawet nieodebranie informacji nie będzie miało żadnego wpływu na wypłatę przyznanego świadczenia wychowawczego. Więcej informacji o programie Rodzina 500+ są dostępne na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej: https://www.gov.pl/web/rodzina/rodzina-500-plus
O PROGRAMIE RODZINA 500+
Rządowy Program Rodzina 500+ to systemowe wsparcie polskich rodzin. 1 lipca 2019 roku wchodzi w życie nowelizacja ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, która wprowadza zmiany w programie Rodzina 500+. Świadczenie wychowawcze będzie przysługiwało na wszystkie dzieci do 18. roku życia, bez względu na dochody uzyskiwane przez rodzinę. Rządowy Program Rodzina 500+ to pieniądze wypłacane regularnie, co miesiąc, aż do osiągnięcia przez dziecko 18. roku życia.
ZMIANY OD 1 LIPCA 2019
Od 1 lipca 2019 roku kryterium dochodowe przestaje obowiązywać i ze świadczenia skorzystać będą mogli wszyscy rodzice. 500 złotych miesięcznego wsparcia będzie przysługiwało zatem na wszystkie dzieci do ukończenia 18. roku życia, bez względu na dochody uzyskiwane przez rodzinę.
Co ważne, od 1 lipca 2019 roku prawo do świadczenia wychowawczego nie będzie już także uzależnione od warunku ustalenia alimentów na dziecko od drugiego rodzica w przypadku wniosków składanych przez rodziców samotnie wychowujących dziecko.
Uproszczone zostały też niektóre procedury – przyznanie świadczenia nie będzie wymagało wydawania i doręczania decyzji administracyjnej. Rodzic wnioskujący o wypłatę 500 złotych na dziecko otrzyma na wskazany we wniosku adres e-mail, informację o przyznaniu świadczenia. Jeśli nie podał adresu poczty elektronicznej, taką informację będzie mógł odebrać osobiście, ale nie będzie to obligatoryjne. Nawet nieodebranie informacji nie będzie miało żadnego wpływu na wypłatę przyznanego świadczenia wychowawczego.
OBSŁUGA WNIOSKU KROK PO KROKU
Pamiętaj:
- We Wniosku Rodzina 500+ na nowy okres świadczeniowy o załączenie dokumentów poproszony zostanie Klient tylko w dwóch przypadkach:
- Jeśli Twojej gminy nie ma na liście w serwisie internetowym Banku, złóż Wniosek Rodzina 500+ osobiście w urzędzie miasta/gminy właściwym dla Twojego miejsca zamieszkania lub online w serwisie internetowym w późniejszym terminie. Brak gminy na liście w serwisie internetowym Banku oznacza, że gmina ta nie została jeszcze podłączona do Centralnego Systemu Informatycznego Zabezpieczenia Społecznego utworzonego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. W przypadku pytań dotyczących terminu przyłączenia przypisanego Ci Organu gminy do wspomnianego systemu, skontaktuj się z osobiście lub telefonicznie z urzędem miasta/gminy.
- Czas trwania sesji online w serwisie internetowym Banku ze względów bezpieczeństwa jest ograniczony. Jeżeli przerwiesz wypełnianie wniosku na czas dłuższy niż 10 minut, nastąpi wylogowanie z serwisu internetowego, a zamiany wprowadzone we wniosku nie zostaną zapisane
- Podczas wypełniania wniosku możesz zmienić numer rachunku do wypłaty świadczenia wychowawczego przez Organ prowadzący w gminie. Zmiana ta będzie możliwa po potwierdzeniu kodem z narzędzia autoryzacji.
- Poprawnie wypełniony wniosek online w serwisie internetowym Banku będzie podpisany Twoim imieniem, nazwiskiem oraz numerem PESEL.
- Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) zostanie wysłane z systemu emp@tia na adres e-mail podany we wniosku zwróć uwagę na jego poprawność.
- W potwierdzeniu złożenia wniosku zawarte są wszystkie informacje potrzebne do wyjaśnienia ewentualnych pytań lub wątpliwości związanych z obsługą wniosku przez system informatyczny emp@tia lub wskazany przez Ciebie Organ prowadzący w gminie postępowanie w sprawie świadczenia.
- Po dostarczeniu wszystkich danych do systemu informatycznego emp@tia Bank bezpowrotnie usuwa wszystkie podane we wniosku informacje. Rola Banku w tym procesie polega na udostępnieniu i wysłaniu wniosku poprzez serwis internetowy Banku do Organu prowadzącego w gminie.
Bank nie dokonuje weryfikacji formalnej i merytorycznej danych podanych we wniosku oraz załączników i nie posiada informacji dotyczących wniosku obsługiwanego przez wybrany Organ gminy prowadzący postępowanie w sprawie świadczenia wychowawczego Rodzina 500+.
Emp@tia, system informatyczny dla służb zabezpieczenia społecznego: na wskazany we wniosku adres e-mail otrzymujesz od systemu emp@tia Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia będące Urzędowym Potwierdzeniem Odbioru (UPO) swojego wniosku
WYPEŁNIANIE WNIOSKU W SERWISIE INTERNETOWYM BANKU – INFORMACJE DODATKOWE
PROCES WYPEŁNIENIA WNIOSKU W SYSTEMIE EBANKNET
- Klient składa wniosek w swoim imieniu, logując się do systemu eBankNet.
- Nie ma możliwości złożenia wniosku w imieniu innej osoby.
- Przed wypełnieniem wniosku zapoznaj się z Informacjami o programie Rodzina 500+ na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej: https://www.gov.pl/web/rodzina/rodzina-500-plus.
- Jeżeli do wniosku załączane będą wymagane dokumenty, to należy przygotować wcześniej ich skany (dopuszczalne formaty załączników: PNG, JPG lub PDF).
- W przypadku pytań lub wątpliwości dotyczących wypełnienia wniosku, należy zapoznać się z Informacjami o programie Rodzina 500+ na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej: https://www.gov.pl/web/rodzina/rodzina-500-plus lub skontaktować się z Organem prowadzącym w gminie, np. MOPS, który będzie rozpatrywał wniosek i na jego podstawie rozstrzygał, czy przysługuje świadczenie wychowawcze.
- Informacje dotyczące statusu prezentowanego w potwierdzeniu wysłania wniosku:
- Przetwarzany – trwa przesyłanie wniosku do systemu Emp@tia.
- Dostarczony – wniosek został przesłany do systemu Emp@tia.
- Błąd dostarczenia – wniosek nie został dostarczony do systemu Emp@tia. Wyślij wniosek jeszcze raz.
- Informacje dotyczące załączników:
- Maksymalna łączna wielkość wszystkich załączników: 3,5 MB.
- Formaty załączników: PNG, JPG lub PDF.
OBSŁUGA WNIOSKU
W celu wypełnienia Wniosku należy zalogować się do systemu eBankNet i przejść do opcji Wnioski i dalej zakładka Rodzina 500+. Część pól zostanie wypełniona automatycznie na podstawie danych z systemu, np. imię i nazwisko, PESEL, adres zamieszkania czy rachunek bankowy, na który będą trafiać środki. Dane można zmienić w razie potrzeby.
Wysłany wniosek można pobrać tylko raz, od razu po jego wypełnieniu w ramach tej samej sesji logowania.
Obsługa wniosku przez Bank jest zakończona. Twój wniosek zostaje przekierowany do państwowego systemu informatycznego Emp@tia.
BEZPIECZEŃSTWO I PRZETWARZANIE DANYCH
Powiatowy Bank Spółdzielczy w Gostyniu na mocy porozumienia z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej udostępnia swoim Klientom możliwość skorzystania z programu Rodzina 500+. Rola Powiatowego Banku Spółdzielczego w Gostyniu polega na umożliwieniu złożenia wniosku za pośrednictwem serwisu transakcyjnego eBankNet oraz dostarczeniu go do systemu Emp@tia prowadzonego przez Ministerstwo. Proces ten zostanie przeprowadzony przez Powiatowy Bank Spółdzielczy w Gostyniu z zachowaniem najwyższych wymogów bezpieczeństwa. Powiatowy Bank Spółdzielczy w Gostyniu nie będzie wykorzystywał danych podanych przez Klientów w formularzach zgłoszeniowych. Składając wniosek za pośrednictwem bankowości internetowej Powiatowego Banku Spółdzielczego w Gostyniu, należy pamiętać, że:
- za skorzystanie z usługi realizacji wniosku Rodzina 500+, Powiatowy Bank Spółdzielczy w Gostyniu nie pobiera żadnej opłaty, a dostęp do wniosku mają jedynie Klienci zalogowani do serwisu transakcyjnego eBankNet;
- aby skorzystać z tej usługi nie trzeba instalować na komputerze żadnego dodatkowego oprogramowania;
- Klient otrzyma na wskazany przez siebie adres e-mail Urzędowe Potwierdzenie Odbioru, jako potwierdzenie wysłania wniosku 500+. Wiadomość będzie pochodziła z systemu emp@tia (Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej), z adresu: upo500plus@mrpips.gov.pl
- Powiatowy Bank Spółdzielczy w Gostyniu będzie informował na bieżąco o funkcjonalności dot. Programu 500+, poprzez system eBankNet. Jeżeli jakaś wiadomość w sprawie wysyłania wniosku 500+ wzbudzi Państwa podejrzenia bądź wątpliwości, ponieważ w treści pojawi się prośba o podanie danych potrzebnych do logowania bądź haseł jednorazowych, prosimy bezzwłocznie zgłosić takie zdarzenie do Powiatowego Banku Spółdzielczego w Gostyniu.
Pragniemy poinformować, że Powiatowy Bank Spółdzielczy w Gostyniu w związku z realizacją procesu składania wniosku do programu Rodzina 500+ nie będzie wymagał podawania jakichkolwiek danych za pośrednictwem poczty e-mail lub wiadomości tekstowych SMS. Bardzo prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności i zasady ograniczonego zaufania w stosunku do wiadomości przesyłanych do Państwa tymi kanałami, zawierającymi prośbę o podanie poufnych danych lub próbującymi kierować Klienta na fałszywe strony Banku za pomocą załączonych linków.
Zapraszamy także do zapoznania się z informacjami zamieszczonymi na stronie Ministerstwa Cyfryzacji – na co warto zwrócić szczególną uwagę, aby przy okazji składania wniosków o wypłatę świadczenia 500+ drogą on-line nie stać się ofiarą cyberprzestępców:
https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/na-co-warto-zwrocic-szczegolna-uwage-by-przy-okazji-skladania-wnioskow-o-wyplate-swiadczenia-500-droga-on-line-nie-stac-sie-ofiara-cyberprzestepcow
REKLAMACJE
Reklamacje dotyczące Wniosku Rodzina 500+, w zależności od ich przedmiotu powinny być składane:
- w Powiatowym Banku Spółdzielczym w Gostyniu jeżeli dotyczą dostępu i funkcjonowania systemu bankowości internetowej eBankNet, etapu rejestracji wniosku w systemie eBankNet oraz jego wysłania;
- do Organu prowadzącego w gminie jeżeli dotyczą obsługi złożonego wniosku po jego wysłaniu do Organu prowadzącego w gminie oraz wypłaty świadczenia wychowawczego.
Rozpatrywanie reklamacji przez Bank:
Powiatowy Bank Spółdzielczy w Gostyniu przyjmuje i rozpatruje reklamacje zgodnie z przyjętymi zasadami:
Reklamacje